Seitsemäs CMADFI-tapahtuma 22.1.2018 Lappeenrannan teknillisellä yliopistolla

Kokeile, testaa ja tavoita

Zento Oy:ssä työskentelevä Hanna Takala puhuu CMADissa organisaation henkilökunnan aktivoinnista somen hyödyntämiseen. Hän halusi kysyä CMADin bloggaajilta

1) Mikä sinut saa somettamaan töistä ja työstä?
2) Mitä vinkkejä antaisit sille, joka vielä arastelee ryhtyä?

Ja näin somettajat vastasivat:

1) Mikä sinut saa somettamaan töistä ja työstä?

Timo Rainio

Näen Somen hyvänä väylänä tiedottaa omista jutuista, jakaa muille linkkejä ja vinkkejä mielenkiintoisista asioista joihin täällä törmää. Some voisi toimia myös jonkinmoisena oman tiedon ja tekemisen arkistona. Siinä tosin on kieltämättä haasteena, kuinka kaikkiin linkkeihin, tykkäyksiin ja löydöksiin pystyisi myöhemmin palaamaan.

Sami Kuusela

Tärkein motiivi on testailla ideoita ja konsepteja, lisäksi tietysti haluan käyttää isoja verkostojani bisneksen vauhdittamiseen muutenkin ja sanan levittämiseen Underhoodista.

Jari Jussila

‪Sosiaalinen media on hyvä ja pitkälti ilmainen kanava massaviestintään. Sieltä tavoittaa samasta asiasta kiinnostuneet, niin Suomesta kuin maailmalta. Käytön helppous, nopeus ja tavoittavuus on itselle se juttu, miksi ensisijaisesti viestin sosiaalisessa mediassa. Se on kaikille avoin ”kahvihuone” jossa voi jakaa omia ja muiden kokemuksia, ajatuksia ja pitää yhteisöä ajan tasalla mitä on menossa.

Some on myös hyvä paikka juhlistaa onnistumisia ja saavutuksia - ja ylipäätään mielenkiintoisia tapahtumia. ”Mitä ei ole somessa, ei ole olemassa” on heitto, jota aina välillä työporukalla naureskellaan. Jos ollaan yhdessä tekemässä hienoa juttuja ja on porukalla mukavaa, niin kyllä sitä kuva täytyy postata.

Some toimii myös itselle laajennettuna muistina - transaktiivisena muistina tai muistijärjestelmänä, joka yhteisönä omaa huomattavasti suuremman tietopankin kuin mitä yksilö voi koskaan kumuloida ja säilyttää omassa aktiivisessa työmuistista. Kun löytää mielenkiintoisia juttuja, niiden jakaminen on samalla itselleen tallentamista, ja niihin voi myöhemmin palata. Sosiaalisen median kautta maailma on avoin, eikä rajoittunut omien työpaikkojen seinien eikä struktuurien sisälle.

Pia Adibe

Sometukseen käytetty aika on himpun vähentynyt viime aikoina sirpaleisen ja välistä hektisenkin työn myötä, jossa fokus on ollut vähän eri kuin omat "intohimotukset". Somettaminen on sellaista piirileikkiin ryhtymistä, Piritta Seppälän mainion kirjan "Innostu ja innosta" -otsikon mukaisesti. Kun olen utelias oppimaan lisää jostain aiheesta, tutustun aiheen parissa toimiviin ihmisiin (somessa) ja mahdollisesti myöhemmin livenä. Jos aiheeseen tutustuminen etenee suotuisasti, saatan syttyä aiheelle ja alkaa kirjoittamaan, bloggaamaan ja somettamaan.

Pääosin olen sellainen some-yhteisöjen reunailija: koetan tykkäyksillä ja jakamisilla edistää itseäni aktiivisempien somettajien työtä. Tämä kaikki pätee ylösalaisin kipattuna eli oletan, että joku muukin käyttäytyy näin. Siten olen motivoitunut somettamaan työstäni/yhteisöjeni työstä.

Marja Keränen

Tärkeimpänä on kyllä asiasisältö. Mutta myös fiilistelyllä on paikkansa, ja silloin erityisesti kuvat tulevat tärkeiksi. Sekä oman työn että asiakkaiden työn somettamisessa haluan antaa seuraajille tarpeellista ja viihdyttävää tietoa, ja usein myös ajateltavaa.

Antti Huttunen

Se, että olen innoissani siitä mitä teen ja tekemisestä kertominen on vaan hyvä tapa olla esillä juuri oikeilla viesteillä ja oikeassa kontekstissa. Sillä voi testata ajatuksia ja ideoita, jalostaa niitä ja lisäksi koen kroonista huonoa omatuntoa siitä, etten tee sitä tarpeeksi. Se on myös osa oman yhteisön rakentamista, vaalimista ja ohjaamista.

Johanna Janhonen

Aloitin työsometuksen Nokian intrablogissa 10 vuotta sitten. Vaikka olin somettanut harrastuksistani, oli kynnys alkaa blogata, mutta kun oli blogannut noin 10 kertaa, kynnys oli hävinnyt. Nykyään sometan lähinnä työasioista ja sen takana on niin oppimista, testaamista, markkinointia, tuotekehitystä kuin asiakaspalveluakin. Yrittäjän kannattaa pitää melua itsestään!

Jussi Sivonen

Syyt ensisijaisesti itsekkäät: ammattimaisen henkilöbrändin rakentaminen. Tosin en suhtaudu tähän aiheen vaatimalla vakavuudella. Myös oman työnantajan menestyksekäs taival ja sen jakaminen hyödyttää kaikkia osapuolia. Kolmantena sometan (aka twiittaan) teknologiaani ja työnkuvaani liittyviä kirjoituksia, osoittaakseni tilannetajuni "piireissä".

Hanna Takala

Olen somettanut töistä ja työstä aika lailla aina (tai koulusta tms.), se on minulle luotainen osa tekemistäni. Nimimerkillä "Internetissä keskustelemassa vuodesta 1995." En ole livenä erityisen sosiaalinen ihminen, mutta verkossa pystyn ja haluan vaikuttaa mielikuviin itsestäni ja osaamisestani.

Jarmo Lahti

Some on luonnollinen, helppo ja edullinen tapa tiedottaa striimaamalla digitalisoiduista tapahtumista ennen tapahtumaa, tapahtuman aikana ja tapahtuman jälkeen. - Työkseni siis striimaan tapahtumia.

2) Mitä vinkkejä antaisit sille, joka vielä arastelee ryhtyä?

Timo Rainio

Ja se vinkki mikä pätee kaikessa muussakin, toimii täälläkin, että jos ei rohkeasti aloita niin ei opi ja ymmärrä mistä tässä kaikessa on kysymys.

Jari Jussila

Kokeile! Kokeilemalla se selviää, onko siitä itselle mitään iloa. Voit aina lopettaa jonkun tietyn somen käytön, jos se ei tunnu sun jutulta. Itsekin olen lopettanut useiden palveluiden käytön, mutta löytänyt myös joitain helmiä joista olen kokenut olevan paljon hyötyä ja ne on sitä myöden integroitunut osaksi arkista toimintaa. Aina kannattaa myös kysyä tutuilta ja kokeneimmilta vinkkejä ja neuvoa, jolloin käytöstä voi saada enemmän irti.

Sami Kuusela

Hanaa vain, mitä avoimempi on, sitä pienemmät on riskit.

Johanna Janhonen

Nokia-aikoina arastelin töistä puhumista julkisesti, oli tietovuotoja ja varoittelua, muttei juuri kannustusta. Kannattaa siis ottaa aihe puheeksi vaikka esimiehen kanssa ja kysyä, mistä asioista saa puhua, mistä ei. Fiksut firmat tarjoavat työntekijöilleen somekoulutusta ja -klinikoita, joissa hälvennetään pelkoja ja kerrotaan siitä, miksi yrityksen työntekijöiden toivotaan somettavan työasioista, ei linkkienjakoautomaatteina vaan omina persooninaan.

Pia Adibe

Arastelijalle antaisin saman neuvon kuin Johanna Janhonen: kokeile muutama kerta miltä tuntuu. Olemme erilaisia. Itse olen ottanut "esikuvia" ja keskittynyt hyvien puolien näkemiseen (tämä loistava ketju). Some on lopulta upea mahdollisuus toteuttaa itseään ja tavoittaa innostavia, ihastuttavia ihmisiä, joita et ehkä muutoin koskaan tapaisi (globaali piirileikki, omien ajatuskuplien laajentaminen, muiden näkökulmien arvostaminen). Oletko valmis oppimaan uutta läpi elämäsi? Kokeile, se voi rikastuttaa elämääsi enemmän kuin osaat aavistaakaan!

Antti Huttunen
Tee se, arastele jälkikäteen. Toinen kerta on helpompi ja pian se on rutiini. Palautteeseen suhtautuminen kannattaa miettiä etukäteen. Mitä paljaammin ja aidommin itsenään on esillä, sitä paremmin todennäköisesti toimii.

Jussi Sivonen

Twitter on matalan kynnyksen lähtöpiste ja mahdollistaa passiivisen osallistumisen aluksi. Edes nykyinen 280 merkin merkkiraja ei tarkoita mitään syväluotaavaa analyysia jokaiselta postaukselta - pinnallisuus on OK. Oman somestrategian/tavoitteen hahmottaminen varmasti auttaa - ja täällä (cmadfi-tapahtuma) on asiantuntijoita joilta kysyä lisää neuvoa!

Jarmo Lahti

Ensimmäisen vastauksen kolme ensimmäistä adjektiivia; luonnollinen, helppo ja edullinen, pätee moneen muuhunkin työhön kuin striimaamiseen.

Hanna Takala
Jos tähän lähtee, niin kannattaa lähteä omista lähtökohdista: itselle mukava kanava viestiä, itselle merkittävä aihe ja tavoitteet jne. Ei siksi, että kokee jotenkin olevan pakko

Marja Keränen

Asiasisältö on helppo tapa lähteä liikkeelle. Kun vaikkapa twiittaa asiantuntijoiden kommentteja, on aika luottavainen olo, että tiedolla on merkitystä joukolle vastaanottajia. Toisaalta hyvät kuvat saavat yleensä aina huomiota.

Johanna Janhonen

Nokia-aikoina arastelin töistä puhumista julkisesti, oli tietovuotoja ja varoittelua, muttei juuri kannustusta. Kannattaa siis ottaa aihe puheeksi vaikka esimiehen kanssa ja kysyä, mistä asioista saa puhua, mistä ei. Fiksut firmat tarjoavat työntekijöilleen somekoulutusta ja -klinikoita, joissa hälvennetään pelkoja ja kerrotaan siitä, miksi yrityksen työntekijöiden toivotaan somettavan työasioista, ei linkkienjakoautomaatteina vaan omina persooninaan.

comments powered by Disqus