Seitsemäs CMADFI-tapahtuma 22.1.2018 Lappeenrannan teknillisellä yliopistolla

Livestriimauksen polarisaation ääripäät

Uudet visuaaliset sisältömuodot sai yhteisömanagerikyselyssä 44 % suosion. Niihin laskettavasta striimauksesta kirjoittaa CMADFI2018:n striimaaja Jarmo Lahti.

Videosuoratoiston eli -striimauksen hypepäässä 4K:ssa ollaan jo täydessä vauhdissa ja 360:ssäkin eli VR/AR:ssä hyvinkin lähtökuopissa. Ja siellä toisessa ääripäässä liian monella tapahtumatilojen tarjoajalla ei tunnu olevan mitään käsitystä tapahtumien digitalisoitumisesta eli mm. niiden striimauksen perustarpeista.

Striimauksella tilaisuus vapautuu ajan ja paikan kahleista, striimin ja sen tallenteiden avulla tapahtumalle ja sen sanomalle voidaan luoda pitkää häntää. Tapahtumat ovat yhteisöille tärkeitä ja auttavat niitä pysymään elinvoimaisina. Siksi on hyvä yrittää pysyä kärryillä, mitä saattaa olla tulossa - ja myös, mikä hyvää kehitystä jarruttaa.

Striimausteknologian ja sen soveltamismahdollisuuksien kansainvälisen tason kehityksestä pääsee jyvälle vaikkapa seuraamalla kokoamani Twitter-listan jäseniä: https://twitter.com/jarmolahti/lists/striimaus-streaming/members .

Listan pääosan muodostavat streamingmedia.com -julkaisun kahdessa jutussa (”The List of the 100 Companies That Matter Most in Online Video in 2017” ja ”The 2017 Streaming Media Readers' Choice Winners”) kerrottujen yritysten Twitter-tilit.

Monet listan yrityksistä myös striimaavat mielenkiintoisia seminaari- ym. -tilaisuuksia tapahtuma-alan teknologiasta, trendeistä ja visioista.

Live-seminaareja tarjoavat myös itse eniten käyttämäni striimausalustojen tarjoajat eli Livestream.com (jolta tätä kirjoittaessani on livenä "Top Meetings + Events Trends for 2018" https://livestream.com/LivestreamLearn/liveeventtrends) ja tänä vuonna IBM:n omistukseen siirtynyt Ustream.tv (”IBM Cloud Video”).

Onkin etenkin näin #striimaustyyppi:nä hieman masentavaa, että parin viimeisen vuoden aikana tapahtuma-alan suomalaisissa… no, tapahtumissa… striimaus (tapahtumien laaja-alaisemmasta digitalisoinnista puhumattakaan) loistaa lähinnä poissaolollaan.

Hämmästyttää sekin, että varsin monessa pääbisneksenään tapahtumia järjestävässä paikassa pääkaupunkiseudulla (eli omalla kotikentälläni) ei tiedetä striimaukseen käytettävissä olevista nettiyhteyksistä tai tapahtumatilan AV-järjestelmän audion (siis tilan omien mikrofonien vahvistaman äänen) summaääniliitäntää.

Jossain edelläkuvatun kaltaisessa paikassa tsekkauskäynnillä asiakkaan tapahtumaa varten käytyäni lienen kirjaillut tämän LinkedIn-”artikkelin”: https://www.linkedin.com/pulse/joskus-vähän-ihmetyttää-jarmo-lahti/ .

Vuotta aikaisemmin kirjoitetusta tilaisuuksien järjestäjille suunnatusta opastavammasta jutusta löytyy rivien välissä hieman samaa tuskailua: https://www.linkedin.com/pulse/laadukkaan-livestriimin-kolme-pointtia-jarmo-lahti/

Niin tai näin, nuo kolme pointtia (kirjoitusaikaan Alexin pointit olivat lähes meemi:-) ovat edelleen kurantteja.

Jarmo Lahti on koulutukseltaan diplomi-insinööri ja entinen teknologiajournalisti, joka nykyään löytyy Twitteristä mm. hashtagilla #striimaustyyppi. Hänen (yhden miehen) yrityksensä Infocrea Oy sponsoroi cmadfi2018:n striimauksen. Aikaisemmista CMADeista hänellä on osanottokokemus Hämeenlinnasta. (Toisessa yhteisöllisesti somessa tuotetussa toistuvassa tapahtumassa eli sometime.fi:ssä hän sentään on ollut paikan päällä kaikissa.) - Jarmo Twitterissä https://twitter.com/jarmolahti , Facebookissa https://www.facebook.com/jarmo.lahti ja LinkedInissä https://www.linkedin.com/in/jarmolahti

comments powered by Disqus