Seitsemäs CMADFI-tapahtuma 22.1.2018 Lappeenrannan teknillisellä yliopistolla

Mitä sinun täytyy antaa työntekijälle saadaksesi häneltä jotain?

Kun minua pyydettiin puhumaan CMAD 2018 -tapahtumaan aiheesta organisaation henkilökunnan aktivointi somen hyödyntämiseen, tulin samalla osaksi CMADin henkilökuntaa, jota aktivoidaan puhumaan #cmadfi:stä somessa.

Paha vain, että minä olen yhteisömanagerin painajainen, kun puhutaan organisaation henkilökunnan aktivoimisesta sosiaaliseen mediaan. Ei sillä ettenkö viihtyisi somessa vaan sillä, että aktivoimiseni sosiaalisuuteen ei ole helppoa: olen nimittäin hyvin vahvasti introvertti.

Introverttiyteni ei tarkoita sitä, ettenkö kokisi sosiaalista mediaa omakseni. Internet keskustelupalstoineen tarjoaa juuri siedettävällä etäisyydellä empatiakapasiteettiani kuluttavat muut ihmiset ;) Se on ollut kotini 20+ vuotta ja verkostoni on hyvinkin viisinumeroinen! Ja mikä parasta, voin sulkea sen juuri silloin kuin haluan ja tarttua vaihteeksi kirjaan ladatakseni akkujani.

Minun kohdallani introverttiys ja some tahtovat tarkoittaa sitä mitä sen pitäisi kaikkien työntekijälähettiläiden kohdalla tarkoittaa: haluan tehdä sitä omilla ehdoillani ja omista lähtökohdistani. Ja siksi minä ja muut kaltaiseni olemme sen henkilökunnan aktivointia tekevän yhteisöjohtajan mielestä hieman haastavia.

Voiko meitä siis aktivoida ollenkaan? Kyllä voi.

Anna oikea syy

Olen ollut hankala tätä blogia ajatellenkin. Minua pingattiin useampaan kertaan kirjoittamaan, mutta minuun se pingaaminen ei vaikuta "no täytyypäs käyttää tilaisuus hyväksi" -tavalla vaan se huomio kuluttaa jaksamisvarantoani eikä siten saa aikaiseksi haluttuja lopputuloksia.

Viatonkin pingaus voi tuntua siitä organisaationne hiljaisesta puurtajasta painostamiselta. Etenkin jos se pingaus ei sisällä hänen kannaltaan hyvää syytä.

Mikä se hyvä syy on? Vaikkapa selkeä asiakkaan ongelmatapaus, jossa työntekijäsi tieto-taitoa tarvitaan hänen henkilökohtaisen näkymisensä sijasta. Jos ei ole mitään kirkasta yleisön aloitetta vastattavaksi missään kanavassa, vaan halutaan vaikkapa blogikirjoitus, aktivoinnissa helpottaa edelleenkin merkittävästi taklattavaksi annettava ongelma eli anna aihe hänen substanssiaan koskien.

Kun aihe on olemassa, ole kärsivällinen, eli älä hätäile ja hätyyttele häntä koko ajan.

Anna työntekijälle aikaa

Jos kyseessä nimittäin on minun tapaani introvertti henkilö, se annettu kimmoke lähtee kierrokselle aivoissa! Ongelman ja sen ratkaisun välillä pitää päästä punnitsemaan lukuisia muuttujia, joista sitten valita juuri siihen tilanteeseen sopivin ratkaisu esiteltäväksi. Kun palapelissä on muuttujia kuten kohderyhmät jne. tämä kimmokkeen kierros on kompleksisempi.

Tiedän, että sosiaalisessa mediassa vastauksia kaivataan nopeasti, mutta hyvä työpäiväkokemus on aika merkittävä tekijä asiakaskokemuksen ohella. Kun maltat olla tökkimättä tekijääsi, saatat saada sen yhden ongelman käsittelemisestä useita eri tekstejä!

Minua aktivoidessasi nimittäin saat todennäköisesti juuri tekstiä, se on ainakin tälle introvertille se miellyttävin asiantuntijuudesta ja osaamisesta viestimisen muoto. Tiedostamme varmasti itse kukin, että video on tällä hetkellä [lisää tähän se trendikkäin trendikkyyden sana] sisältömuoto, mutta jos se ei ole mieluista, se ei ole mieluista.

Erinomaisena yhteisöpaimenena sinähän kierrät epätrendikkään ja algoritmien kannalta hankalamman sisältömuodon ongelman sillä, että uudelleenjulkaiset sen sisällön toisissa formaateissa sitten organisaation kanavien kautta.

Anna miellyttäviä vaihtoehtoja

"Mutta enhän minä voi toisen sisällöstä mitään videota kuvata?" No et, jos näet videon vain puhuva pää -mallisena julkaisuna.

Se puhuva pää -malli on juurikin se, mikä voi olla monelle someen aktivoitavalle työntekijälle niitä suurimpia kynnyskysymyksiä. Jos nyt kerta kaikkiaan tuntuu siltä, että se kamera imee sielun samalla kun sille yrittää jutella, ei se lopputulos ole kenenkään kannalta tuloksekas.

Videon suhteen se miellyttävä vaihtoehto voi olla vaikka animaatioon ja tekstiin painottuva ratkaisu, niin kuin Biteable. Kuvien suhteen auttavat esimerkiksi laajat kuvapankit ja vaikka organisaation valmiit Canva-templatet, joita on sitten helppo muokata omiin tarkoituksiin. Vinkkaa työkaluja, joiden käyttö on varmasti sallittua ja jota tarpeen vaatiessa vaikka opetetaan!

Työkalujen lisäksi aktivoinnissa auttavat tulokset. Kun saamasi sisältö on purettu esimerkiksi organisaation Twitter-tilillä pieniin osasiin ja siten kuljetettu siihen yhteen blogaukseen pilvin pimein jengiä viikkojen ajan, näytä alkuperäiselle tekijälle mitä se osiinpurku on saanut aikaiseksi niin organisaatiolle kuin hänelle itselleen.

Ainakin minä nimittäin saan hyvää mieltä siitä, että organisaatio arvostaa osaamistani esille ja toisaalta vähän innostun, että kyllä minäkin keksin lisää erilaisia tapoja monistaa tätä sisältöäni.

Vinkkaat ongelmista joita taklata, näytät kärsivällisesti sisältömonistamisen mallia, keräät tuloksia, kokoat työkaluja ja vinkkejä joilla aktivoida tekijä edelleen ja uudelleen. Pidät enemmän huolta yhteisösi hyvinvoinnista kuin klikkauksista somessa.

PS. Tämä ei tarkoita sitä, etteivätkö ekstrovertit koskaan väsyisi tai kaipaisi näitä samoja asioita!

Hanna Takala on erityisesti organisaatioiden asiantuntijoiden someiluun keskittyvä viestintävalmentaja, joka operoi tamperelaisessa yrityksessä nimeltä Zento. Hanna on CMAD 2018 -tapahtumassa puhumassa organisaation työntekijöiden aktivoimisesta someen.

comments powered by Disqus