Seitsemäs CMADFI-tapahtuma 22.1.2018 Lappeenrannan teknillisellä yliopistolla

Uusi vuosi, uudet kujeet – vai vanhassa vara parempi?

Vuosi on vaihtunut ja moni tekee uuden vuoden lupauksia. Kysyimme CMADin bloggajatiimiltä, millä mielellä joukko lähtee kohti valoisampaa vuodenaikaa. Visuaalisuus on yksi vahvoista painopisteistä niin tällä porukalla kuin erilaisten viestinnän kyselyjenkin perusteella. VR ja AR nousevat esiin.

Kaikki eivät ole lupauksia tehneet vaan haluavat jatkaa entiseen tapaan ja tehdä parhaansa. Yhteisöllisyys eri muodoissaan korostuu vastauksissa ja ihmisen kohtaaminen on tärkeää niin somessa kuin kasvokkainkin.

Teitkö sinä työhösi liittyviä uuden vuoden lupauksia?

Petteri Numminen Uusi vuosi, uusi strategia Järjestölle. Pitää keskittyä enemmän kohderyhmiin ja sparrata asiaosaajia somettamaan. Eivät nämä oikein perinteisiä uuden vuoden lupauksia ole, mutta sattuvat nyt tälle keväälle kaikki.

Hanna Takala Yritän olla tekemättä mitään lupauksia, niin uutena vuotena kuin muinakin aikoina. Sen sijaan asetin itselleni kevyemmän pyrkimyksen vaan olla parempi yhteisöissä, joissa olen osallisena.

Jarmo Lahti Vähän aikaa sitten vastasin Twitterissä toiseen samantyypiseen kysymykseen: https://twitter.com/jarmolahti/status/948899612978503680:

Oma #tekniikkalupaus on: #striimaustyyppi:nä parannan jatkuvasti sekä käyttämääni striimaustekniikkaa että myös -prosesseja. (Olisikohan pitänyt striimata tämä lupaus; ei vaan ollut tukka hyvin eikä (äly)kellokaan näkynyt:-)

Sami Kuusela Tein sellaisen, että aiotaan tehdä valtavasti rahaa
 

Karri Anttila En tee lupauksia ollenkaan. Luonnollisesti tavoitteita on, mutta niitä on muutenkin.
 

Hanna Reinikainen En tehnyt erityisiä lupauksia. Pyrin tekemään parhaani tänäkin vuonna!

Jussi Vento‪ Yritän kehittää omaa ajankäyttöäni ja olla hieman järjestelmällisempi. Vapaa-ajan lupaus tai haaste on lukea 52 kirjaa vuoden aikana ‪:)

Johanna Janhonen Ei nyt varsinainen lupaus, mutta ajankäyttöä pitää miettiä uusiksi.

Antti Huttunen Ei lupauksia.

Maarit Riikonen Ei tullut lupauksia tehtyä

Mikä on tämän vuoden trendi, josta yhteisö- tai somemanagerin pitäisi kiinnostua?

Sami Kuusela Panostaisin pitkäaikaisen yleisösuhteen seuraamiseen ja parantamiseen, erityisesti vuorovaikutuksen lisäämiseen. Kampanja-ajattelu on yhä vanhanaikaisempaa.

Hanna Takala Minusta yhteisömanagerin pitäisi kiinnostua todellisesta elämästä, joita hänen johtamissaan yhteisöissä eletään. Ei siksi, että se olisi eletty somessa raportoitavaksi, vaan yhteisön hyvinvoinnin vuoksi. Hyvinvoiva yhteisö kertoo kyllä sitten itse hyvinvoinnistaan.
 

Karri Anttila 360-video ja -kuvat, VR ja AR alkavat 2018 nousta enemmän. Ne ovat mun mielestä tähän saakka olleet enemmänkin kuriositeetteja, joiden pelkkä olemassaolo on ollut se wau. Kunnes se ei enää ole. Tähän vaikuttaa laitteiden yleistymien, hintojen laskeminen ja oikeasti mielenkiintoisen sisällön tuleminen. Sisältöä on vähän, mutta ennustan, että 2018 alkaen mielenkiintoista sisältöä ja käyttötapoja alkaa pullahdella enemmän ja enemmän. Miksi? Koska tekijöiden lisäksi asiakkaat ja heidän yleisönsä alkaa ymmärtää niiden tenhon ja mahdollisuudet. Silti, vasta 2020 tienoilla nämä tekniikat/asiat alkavat olla vähän arkipäiväisempää ja sisällön suhteen ollaan enemmän arjessa.

Toisekseen yleisön keskittymiskyky mun mielestä heikkenee entisestään. On tärkeämpää saada hyvin kompaktia ja suoraan ytimeen menevää sisältöä. Silti samaan aikaan laajempi ja laadukkaampi sisältö kiinnostaa. Tämän on huomannut jo viimeisen parin vuoden aikana videoiden statistiikkaa seuratessa. Eniten katsotaan noin 1 minuutin pätkiä kokonaan, toisena sitten yli 5 minuutin laadukas sisältö. Siis teknisesti JA sisällöllisesti laadukas.
 

Hanna Reinikainen Uskon Karrin lailla, että 360-video, VR ja AR tulevat olemaan asioita, joita kannattaa tänä vuonna seurata. Ei vähiten siksi, että meillä on käynnistymässä Tampereen yliopiston kanssa yhteinen tutkimushanke, jossa tutkitaan 360-videoita ja kaupallisia sisältöjä vlogeissa.

Maarit Riikonen Tällä hetkellä itselle seurannassa tänä vuonna erityisesti ruokatrendit. Komppaan Karria kuvausasioissa.

Jarmo Lahti "Viran" puolesta avainsana video, ja trendejä riittää kyllä seurattavaksi https://www.google.fi/search?q=digital+trends+in+2018

Johanna Janhonen Yhteisöllisyys ei mene koskaan muodista ja se auttaa myös kamppailussa somealgoritmeja vastaan.

Antti Huttunen Ihmisen kohtaaminen ihmisenä ja ymmärtäminen ei mene koskaan pois muodista.

Jussi Vento‪ Läpinäkyvyys ja avoimuus kaikessa, esimerkiksi datan käsittelyssä ja keskusteluissa.

Petteri Numminen Minulla on vain huolia:

  • Ihmiset ovat kamalan kiukkuisia. Pitäisi olla kiltimpi ja kivempi heille.
  • Facebook kiristää koko ajan ruuvia ja orgaaninen näkyvyys hiipuu kohti nollaa. Nyt vaaditaan kaukonäköisyyttä seuraaviksi viideksi vuodeksi. Ja onnea kanssa.

Aiotko kehittää jotain osaamisaluettasi tänä vuonna?

Petteri Numminen Hain kaupasta 360 kameran, kun rautabudjetista jäi yli. Tämä vuosi leikitään, 2019 on sitten jo tosipaikka. Vaisto sanoo, että tämä kerrontamuoto kannattaa ottaa hiljalleen haltuun.

Sami Kuusela Erityisesti haluan kehittyä myyjänä, mikä tarkoittaa, että osaan kertoa Underhoodista mahdollisimman selvästi ja asiakaslähtöisesti

Karri Anttila Sen lisäksi että tavoitteena saada terveys kuntoon, tavoitteena on kehittää varsinkin kuvallisen ilmaisun taitoja. Ei pelkästään teknistä taitotasoa ja rutiinien kehittämistä, vaan myös kanssakäymistä ihmisten kanssa, mikä on erityisesti valokuvatessa tärkeää. Videotuotannon puollella on pari aika kunnianhimoista projektia työn alla, eli niitä varten ja niitä tehdessä tarkoitus viedä osaaminen seuraavalle tasolle.

Johanna Janhonen Visuaalista osaamista pitää kehittää jatkuvasti, niin kuvien kuin videoidenkin osalta.

Antti Huttunen Facebookille vaihtoehtoiset tavat jaella mediasisältöjä.

Jussi Vento‪ Ajanhallinta. Ehkä myös videoiden jälkikäsittely ja animointi. Katotaan mitä ehti

comments powered by Disqus