Seitsemäs CMADFI-tapahtuma 22.1.2018 Lappeenrannan teknillisellä yliopistolla

Vaikuttajamarkkinointi kuuluu yhteisömanagerille: 3 case-esimerkkiä ja vinkit mielipidevaikuttajien osallistamiseen

Vaikuttajamarkkinointi oli varmasti yksi kuumimmista aiheista vuoden 2017 aikana erilaisissa sosiaalisen median markkinoinnin tapahtumissa. PR Weekin mukaan neljä kymmenestä markkinoinnin ammattilaisesta aikoo kasvattaa budjetteja vuoden 2018 aikana, joten hehkutus saavuttanee MM95-kultahuuman tason tulevina vuosina.

Myös Lontoon startupien ja markkinointitoimistojen ytimessä, Shoreditchissä, vaikuttajamarkkinointi lyö tajuntaan tuon tuosta. Hyvin suppean empiirisen otoksen perusteella kuumin ala vaikuttaisi olevan muodin sijaan matkailu. Perustelu on yksinkertainen: maailmaa matkaaville nomadeille suuri seuraajamäärä on sivutuote elämäntavasta, josta he itse nauttivat, ja he suhtautuvat yhteistyötarjouksiin muotivaikuttajia rennommin. Nomadille on tärkeää, että yhteistyökumppanin arvot ja brändi-ilme sopivat heidän omaan elämäntapaan ja taloudellinen korvaus on toissijainen etu. Toisaalta nomadien sisällöt kiinnostavat niin sohvalla matkakohdetta Googlaavaa kuluttajaa kuin samasta elämäntavasta haaveilevaa korporaation rattaissa hiljalleen uupuvaa asiantuntijaa.

Mutta eikös CMADin pitänyt olla yhteisömanagereille suunnattu tapahtuma, ja miten ihmeessä nuo vaikuttajamarkkinoinnin trendit liittyvät tilaisuuden ohjelmaan?

Boom! Väitän, että vaikuttajamarkkinointi ei kuulu markkinoinnille vaan yhteisömanagereille!

Yksittäisen mainostempun sijaan vaikuttajamarkkinoinnin keskiössä tulisi olla asiakas, sisäinen tai ulkoinen, ja yhteisömanageri on kiistatta lähimpänä nykyistä tai potentiaalista asiakasta. Yhä suurempi osa ostopäätöksistä tehdään sosiaalisen median verkostojen suositusten ja keskusteluiden inspiroimina, ja yhteisömanagerilla on keskeinen rooli näiden sytyttäjänä. 

Usealle yritykselle vaikuttajamarkkinointi tarkoittaa lyhyttä mainostempausta, mutta parhaat tulokset saavutetaan pitkäjänteisellä yrityksen kokonaisviestintään kietoutuvalla yhteistyöllä työntekijöiden, julkkisten, tai omien asiakkaiden kanssa.

Työntekijät brändilähettiläinä

Viimeisten vuosien aikana yritykset ovat ottaneet käyttöön palveluita, jotka kannustavat työntekijöitä jakamaan yrityksen tuottamia sisältöjä sosiaalisessa mediassa. Tämä on hyvä ensimmäinen askel, ja henkilökohtaisilta tileiltä jaetut sisällöt saavat moninkertaisen näkyvyyden yrityksen somekanaviin verrattuna.

Mutta jos ollaan rehellisiä, niin yrityksen uutisten jakaminen ei ole kovin motivoivaa pidemmällä aikajaksolla. Jaamme sosiaalisessa mediassa pääosin sisältöjä, joiden keskiössä olemme joko itse tai joku läheisistämme. Myönsit sitä tai et, sinusta tuntuu hyvältä, kun sisältösi saavat tykkäyksiä ja kommentteja, ja opimme nopeasti millaisista sisällöistä ystävämme ja verkostomme pitävät.

Onnistunut työntekijälähettiläs-ohjelma yhdistelee tuota meille luontaista mielihyvänhakuisuutta sekä yrityksen viestinnän ja markkinoinnin tarpeita. Yksi hienoista esimerkeistä on Valion #valiomaitoa, jossa maidontuottajat jakavat sisältöjä suoraan maatilan arjesta. Sisältöjä on tätä kirjoittaessa jaettu lähes 11.000 Instagramissa, ja ne ovat levinneet sadoille tuhansille seuraajille. Sen sijaan että Valion markkinointitiimi tuottaisi viimeisteltyjä kuvia jaettavaksi, maatilallisten yhteisö tuottaa itseohjautuen aitoja kokemuksia ja tunnelmia. Aidot kokemukset kiinnostavat niin tilallisen seuraajia kuin muita tilallisia, mutta myös tavallista yleisöä laajemmin. Yhteisömanagerin roolina on nostaa parhaita sisältöjä; tykätä, kommentoida ja jakaa, ja varmistaa, että tilallinen ja yritys saavat sisällöistä parhaan mahdollisen hyödyn.

Julkkikset kipinän sytyttäjänä

Hämmästyttävän monelle yritykselle vaikuttajamarkkinointi tarkoittaa yksittäisen tai muutaman sisällön sponsorointia, jossa julkkis vilauttaa brändin tuotetta vaikkapa Instagram-kuvassa. Kieltämättä uuden tuotteen tai palvelun julkistukseen voi saada nostetta myös yksittäisellä kuvalla, mutta tällöin kyse on vaikuttajamarkkinoinnin sijaan tavallisesta mainonnasta. Muutaman TV- tai radiokanavan sijaan sosiaalisessa mediassa kanavia on tarjolla tuhansia.

Onnistunut julkkiksen hyödyntäminen vaatii strategista suunnittelua. Yksittäisen sisällön sponsoroinnin sijaan etsi vaikuttajia, joiden yleisön haluat tavoittaa, ja joiden oma viestintä ja julkisuuskuva sopivat pidemmän ajan viestintätavoitteisiisi. Kuvittele julkisuuden henkilön olevan yhteisömanagerin apulainen, joka voi omalla esimerkillään sytyttää kipinän ja ohjata yhteisöä tuottamaan tavoitteisiisi sopivia sisältöjä.

Nenäpäivän #nenäkoulu-kampanjassa Isac Elliot kannusti koululaisia osallistumaan kilpailuun, jossa palkintona oli Isacin esiintyminen kekseliäimmän tempauksen toteuttaneella koululla. Isacin avulla Nenäpäivä tavoittaa kohderyhmän, joka ei todennäköisesti seuraa järjestön viestintäkanavia, ja joille järjestön tuottama sisältö ei ole kovin innostavaa ja uskottavaa.

Rakenna heimoja aktiivisten asiakkaiden kanssa

Googlaamalla ‘vaikuttajamarkkinointi’ löydät monia tarjoajia, jotka auttavat sinua kartoittamaan sopivan vaikuttajan sosiaalisen median kanavista; koko kansan tunteman julkkiksen tai pienen nichen blogaajan.

Mutta.

Tärkein vaikuttaja on olemassa oleva asiakkaasi.

Usean yrityksen asiakkaat tuottavat sisältöjä somessa itseohjautuen, ja sisältöjä analysoimalla voit tunnistaa sekä vaikuttajia että aktiivisia osallistujia asiakkaidesi seasta. Jos asiakkaasi eivät vielä tuota juurikaan sisältöä niin seuraa näitä askelia:

  1. Pyydä asiakkaita antamaan palautetta tekstinä ja kuvina käyttäen tiettyä hashtagia.
  2. Palkitse parhaat palautteet lisätuotteella tai -palvelulla, tai jos sinulla on verkkokauppa, voit lähettää jokaiselle osallistujalle alennuskoodin seuraavaan ostoon.
  3. Analysoi sisällöt ja tunnista suosituimmat yksittäiset postaukset sekä vaikuttajat sisältöjen seasta.
  4. Vahvista asiakassuhdetta tykkäämällä, kommentoimalla, ja jakamalla suosituimpia sisältöjä omissa kanavissasi.
  5. Rakenna “kanta-asiakasohjelmia” vaikuttajien ja aktiivisten ympärille. Etsi tapoja tuottaa yhdessä sisältöjä näiden asiakkaiden kanssa.

Yllä oleva on amerikkalaisen Planet Fitness -kuntosaliketjun yhteisömanagerin työnä. Planet Fitness Community -sivusto kerää yhteen niin yrityksen tuottamat liikunnan ja terveyden hyötysisällöt kuin aktiivisten asiakkaiden sisältöjä. Yhteisömanagerit jakavat jäsenien postauksia omissa kanavissaan vahvistaen asiakassuhdetta ja toisaalta houkutellakseen uusia asiakkaita aidoilla asiakaskokemuksilla.

Eiköhän siirretä vaikuttajamarkkinointi yhteisömanagerin duuniksi?

Toni Hopponen on Flocklerin perustaja ja toimitusjohtaja. Flocklerin avulla voit kerätä sosiaalisen median sisältöjä, esittää niitä verkkosivuilla, ja analysoida, mitkä sosiaalisessa mediassa julkaistuista sisällöistä leviävät parhaiten, ja ketkä ovat vaikutusvaltaisimpia ja aktiivisimpia asiakkaitasi. Flocklerin palvelua hyödyntävät muun muassa Fazer, Valio, Paulig, Sokos Hotels, ja monet muut tutut yritykset. 

comments powered by Disqus